CEPiK 2.0
Co to jest i o co chodzi?
Aktualne obowiązujący CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) to system informatyczny zawierający informacje o pojazdach zarejestrowanych w Polsce i kierowcach posiadających polskie prawo jazdy.
CEPiK obejmuje dwie ewidencje: centralną ewidencję pojazdów (CEP) oraz centralną ewidencję kierowców (CEK)
Dane gromadzone w centralnej ewidencji pojazdów to np:
- marka i model konkretnego pojazdu
- pojemność i moc silnika
- informacje o wcześniejszych właścicielach pojazdu
- informacje o różnych zdarzeniach, jak np. wyrejestrowanie, sprzedaż lub kradzież pojazdu
- informacje dotyczące ubezpieczenia OC
- odnotowywane badań technicznych pojazdu
Centralna ewidencja kierowców zbiera informacje na temat:
- osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi
- osób, którym uprawnienia te zostały wycofane
- osób, które nie mają uprawnień i mają zakaz prowadzenia pojazdów silnikowych
Dostęp do wszystkich danych gromadzonych w systemie CEPiK mają: policja, straż miejska i gminna, Inspekcja Transportu Drogowego, sądy, prokuratura, komornicy.
Dlaczego CEPiK 2.0 nie został jeszcze uruchomiony?
Obecna wersja systemu CEPiK jest pełna nieprawidłowych informacji na temat pojazdów, a całe jego działanie jest mocno ograniczone. Całkowicie nowa wersja Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, nazwana CEPiK 2.0 w myśl pierwotnych założeń, miała zostać uruchomiona na początku 2016 roku. W praktyce okazało się to jednak niewykonalne i termin został ponownie przesunięty na styczeń 2017. Już w drugiej połowie roku 2015 ZPP (Związek Powiatów Polskich) informował Ministerstwo Cyfryzacji o rażących niedociągnięciach w realizacji projektu. Chodziło między innymi o to, że nie stworzono jednej instytucji odpowiedzialnej za koordynowanie całego systemu, mimo zaangażowania w jego realizację wielu podmiotów. Nie przewidziano także szkoleń dla urzędników mających obsługiwać system. Nie został również przeprowadzony okres próbny wdrożenia systemu. Władze samorządowe obawiały się chaosu, jaki może powstać na skutek pośpiesznego i nieprzemyślanego prowadzenia takich działań, co w konsekwencji mogło by doprowadzić do paraliżu działań wydziałów komunikacji i urzędów powiatowych, skutkującego brakiem możliwości rejestracji pojazdu lub wydania prawa jazdy.
Jak czytamy na oficjalnej stronie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców:
„Prezydent RP w dniu 8 grudnia 2016 r. podpisał nowelizację ustawy o kierujących pojazdami, która przesuwa wejście w życie systemu CEPiK 2.0 z 1 stycznia 2017 r. na 4 czerwca 2018 r.”
Co zmieni CEPiK 2.0?
Jednym z podstawowych założeń nowego systemu jest wyeliminowanie luk prawnych. Za przykład może posłużyć ta mówiąca, iż kierowca, przekraczając prędkość w terenie zabudowanym o 50 km/h może stracić prawo jazdy na okres 3 miesięcy. ALE… w myśl przepisu dokument może być odebrany tylko podczas kontroli drogowej. Podczas zatrzymania przez policyjny patrol wystarczy powołać się na brak dokumentu.
Nowelizacja przepisu przewiduje, iż w takiej sytuacji starosta będzie mógł wszcząć postępowanie mające na celu zatrzymanie prawa jazdy danego kierowcy, nawet, jeżeli policja nie może fizycznie odebrać dokumentu.
Nowe przepisy dla młodych kierowców.
Duża część planowanych zmian dotyka młodych kierowców. Będą to np.;
- Niższe limity dopuszczalnej prędkości
Przez 8 miesięcy po zdaniu egzaminu każdego świeżo upieczonego kierowcę będą obowiązywały, niezależnie od znaków, następujące ograniczenia:
– 50 km/h w terenie zabudowanym
– 80 km/h w terenie niezabudowanym
– 100 km/h na drogach ekspresowych i autostradach - Dodatkowe kursy
Oczywiście płatne. Każdy młody kierowca będzie musiał je odbyć w wojewódzkim ośrodku szkolenia pomiędzy czwartym, a ósmym miesiącem okresu próbnego. Mają mieć one na celu poszerzanie wiedzy teoretycznej i praktycznej (jak np. godzinny kurs wychodzenia z poślizgu) - Wydłużenie okresu próbnego
Ma on trwać dwa lata. Jeśli jednak osoba, z niedawno odebranym prawem jazdy popełni 2 wykroczenia może on zostać przedłużony o kolejne dwa lata. - Zielony liść
Każdy świeżo upieczony kierowca będzie musiał obowiązkowo oznaczyć z przodu i z tyłu samochód symbolem zielonego liścia klonu.
Gdzie najlepiej przygotować się na wprowadzane zmiany?
Odpowiedź może być tylko jedna. Ośrodek Szkolenia AutoreaL. Sam sprawdź dlaczego!